Glutenfri saffransbulle

Mitt absolut bästa bull recept (uteslut saffran för "vanlig" bull deg).

100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 pkt saffran
1 dl socker
1 krm salt
Knappt 1 pkt lailas blå mjölmix

Smält smör, häll i mjölken och värm till fingervarmt. 
Smula jästen i bunke, häll i vätskan och rör till jästen löst sig. Häll i saffran, socker och salt. 
Arbeta in mjölet, i mitt orginalrecept stod det 14 dl men det var för lite nästan hela paketet gick åt till en sats. När degen börjar lossa från kanten är det dags för jäsning, 20 minuter under bakduk.
Forma valfri bulle. Idag har jag bakat stort stjärnbröd, klippta längder, lussekatter och lussebullar.
Jäs 30 minuter, pensla med ägg och häll ev på pärlsocker, russin, mandel på.

Bullar gräddas mitt i ugn 250 grader ca 8 min.

Längder gräddas nedre del av ugn 225 grader 15-20 min.

Större bröd nedre del av ugn 200 grader ca 30 min.





Jag fyllde mina längder bröd och bullar med:

400g mandelmassa
100g margarin
100g vitchoklad
1-2 msk vatten
Blandas ihop till kladdig smet med gaffel. Räckte till två satser saffransdeg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0