Glutenfritt pitabröd

Till Tacogratängen nu ikväll kände jag för att baka pitabröd... Oturligt nog var fiberhusken slut, jag tänkte vad har jag hemma som sväller i vatten och oxå får den där gelé aktiga konsistensen??? Polenta!!! Av en oturshändelse har jag nu, i mitt tycke, kommit på värsta grejen.... Aldrig tidigare varit med om en deg som jäst sig så stor eller som pöst upp såååå mycket i ugnen... Polenta kommer jag använda väldigt många mer gånger... Kan lova ett bröd till redan i veckan!!!



3 dl glutenfri mix
3 dl majsmjöl
0,5 dl PO-fiber
25g jäst
2 msk matolja
0,5-1 dl polenta (egentligen 1 msk fiberhusk)
0,5 msk salt
1 tsk socker
3,5 dl ljummet vatten

Blanda smulade jästen och polentan med fingerljumma vattnet. Låt stå ca 10 minuter. Blanda i resterande ingredienser och knåda degen väl. (Blanda i mer mix vid behov.) Låt jäsa under bakduk 45 minuter.

Baka ut runda tunna plättar av degen. Lägg ihop dem två och två och tryck till kanterna med fingret. Ju tunnare plättar desto frasigare bröd.

Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter i 250gredig värme.



Missa INTE nästa bröd på denna himmelska deg:)

Minnet är kort  men gott... hade oxå glömt köpa tacokrydda så måste bara dela med mig av en kryddblandning jag hittade på detta...
Till 1 kg nötfärs tog jag;

1 msk spiskummin, 1 msk chilipulver, 1 tsk kakao, 2 msk maizena, 1 msk vitlökspulver, 1 tsk cayennepeppar och oregano & salt efter tycke och smak.... Jätte gott blev de:)

Å här kommer fynd nr 2 från Ullared:)



Nu e jag så trött så nu väntar en dusch, slö tittande på tv och sängen.... Ååååhh vad jag har längtat;)


hahhahhahaha:) <3 mannen i livet <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0