Glutenfritt Majsbröd

Kunde inte vänta så länge, så det blev polentabröd redan idag:)



Såhär i efterhand borde jag penslat dem med mjölk istället för vatten, för färgens skull... Men gottigt blev de:))

3 dl glutenfri mix
3 dl majsmjöl
0,5 dl PO-fiber
25g jäst
2 msk matolja
0,5-1 dl polenta (egentligen 1 msk fiberhusk)
1 msk salt
1 tsk socker
3,5 dl ljummet vatten
2 tsk blandade brödkryddor

Blanda smulade jästen och polentan med fingerljumma vattnet. Låt stå ca 10 minuter. Blanda i resterande ingredienser och knåda degen väl. (Blanda i mer mix vid behov.) Låt jäsa under bakduk 45 minuter.

Undvik att knåda degen för mycket efter jäsning. Var lätt på handen och forma bullar. Pensla med vatten (eller mjölk...) och strö över linfrön.
Baka i ugnen ca 10 minuter. I mitten, på 225 grader.


Hoppas det kommer fram av bilden hur luftigt det blev...:)



Kvällsmaten blev en nybakad fralla och vaniljyoghurt med russin, linfrön och solroskärnor... Som slutenintolerant saknar jag en riktigt god frukt musli... Det får jag nog göra en gång när jag tänker närmare på det... Men min blandning är oxå god:) För jag älskar russin<3



Och denna härliga höstdag tändes brasan för första gången på säsongen... Så nu blir det höstmys här hemma...

Love*





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0