Bläbärssylt & Äppelmos

Idag bestämmde jag mig för att ta tillvara på alla råvaror i trädgården... Speciellt äpplena vet jag inte riktigt hur vi ska kunna göra åt... Men brukar spara några röda äpplen i trädet till fånglarna under vintern och för att det är så vacker med det röda mot den vita snön...



Blåbärssylt
blir ca 1,5l sylt

1 kg (2liter) blåbär
1 kg Syltsocker

Skölj och rensa bären. Blanda bär och socker i en gryta. koka upp och låt koka ca 5 minuter.
Ta grytan av värmen och skumma väl. Låt stå ca 15 minuter och rör om ett par gånger under tiden.
Häll upp i varma, rengjorda burkar och förslut. Förvara kallt.

Tips! När sylten kokat klart, häll i en näve chokladlinser, lovar att det blir kanon gott:)




Äppelmos med vanilj
blir 7-8 dl mos

1 kg äpplen (i mitt träd växer Ingridmarie)
2 dl vatten
1 vaniljstång
1,5 dl strösocker
1 tsk atamon (konserveringsmedel)

Skala, kärna och skär äpplena i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull och häll på vattnet.
dela vaniljstången och skrapa ur fröna, häll i grytan, låt gärna hela stången koka med, men glöm inte ta bort den innan moset hälls upp i burkar.
Låt skjuda 30 minuter, rör om då och då.
Rör i sockret under omrörning och rör tills sockret smällt. Tag av från värmen och häll i Atamon.
Häll upp i varma, rengjorda burkar eller frys in moset när det kallnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0