Glutenfria macarons

"Ett utsökt franskt bakverk"

Det är rubriken på min macaron bok jag fick i födelsedagspresent, å utsökt - ajemen:))



Kan inte kalla detta en smidig kaka att baka, men med lite tid och pill - så himmelens god:)

Mandelbiskvi
200g florsocker
100g skållad, mald mandel
120-125 g rumstempererad äggvita (ca 3 st)
en nypa salt
40g strösocker

Blanda ihop florsocker med mandelmjölet antingen med gaffel eller i matberedare, måste blanda sig helt!
Vispa äggvitorna i en torrskål tillsammans med saltet. Konsistensen ska vara "tills det går att börja forma styva toppar".
Fortsätt vispa och häll i sockret, en msk i taget och se till att det blandas väl innan nästa msk hälls i. Blandningen ska vara tjock, vit och blank.
Vill du färga dina macarons, häll i hushållsfärg nu:) (Gör INTE som jag och spara blandningen tills den är klar för att göra det smidigt för sig och hälla i färg efter... Mina färdiga macarones blev bara vita... det finns en anledning till detta... De blå å rosa blev för blöta...ooops....)
Använd en metallsked och blanda i mandelmjölsblandningen i äggvitan. När det blandats klart ska konsistensen vara " smeten ska droppa från skeden som en jämn och flytande massa.

Fyll en spritspåse och spritsa jämnstora sundlar, ca 5 cm diameter, på bakplåtsbekläddplåt.
Slå undersidan av plåten mot bänken för att få bort ev stora luftbubblor.

Låt biskvierna vila 15-60 minuter, tills ytan torkat om du nuddar dem med fingertoppen.
Värm ugnen till 170 grader och grädda mitt i ugnen 10 minuter. Ovansidan på biskvin ska vara frasig och undersidan torr.

Fyllning/Smörkräm

Går att fylla med igentligen vilken fyllning som helst, men såhär gjorde jag:)

125g smör
250g florsocker
1 äggula
50g riven vit choklad
1 msk kakao

Arbeta smöret smidigt med hjälp av en gaffel, arbeta in florsockret. Vänd i äggulan, rivna chokladen samt kakaon. Konsistensen ska vara lättarbetad och bredbar:)

Bred fyllningen på en biskvi och lägg en biskvi ovanpå. 2 biskvier blir alltså en kaka:))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0