Kärleksrutor & Piroger

Mitt största problem med att baka glutenfria mjuka kakor har varit att kakan inte sväller på samma sätt som en kaka med gluten. Fiberhusk, att vispa länge och att använda mindre formar är mitt trix.

Idag blev de Kärleksrutor, Kärleksmums, Sara rutor, Mockarutor, Mösatöver.... Ja, kärt barn har många namn....:)

Botten;
75g smör
1 dl vatten
3 äggulor
2,5 dl socker
2 dl glutenfri mix
1 dl potatismjöl
1 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5-1 tsk fiberhusk
3 äggvitor

Smält smöret och häll i vattnet. Rör ihop äggulor och socker. Tillsätt smörblandingen och rör en stund.

Blanda samman alla torra ingridienser och rör ner i smeten.

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt i dem i smeten.

Smörj en liten långpanna och strö den med glutenfritt ströbröd eller med cocos. Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader ca 45 minuter.

Glasyr;
60g smör
3,5 dl florsocker
4 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret och sikta i florsockret. Rör i resterande ingridienser. Bred över kakan medans den fortfarande är varm.
Dekorera med riven cocos.

Då jag upptäckte att mitt cocos tagit slut fick jag nöja mej med florsocker och jordgubbar... Men de e ju himmelens gott det oxå:)





Efter en lång dag på jobbet va jag även jätte hungrig när jag kom hem så vill bara tippsa om hur du gör jätte goda piroger.
I större livsmedelsaffärer finns glutenfri smördeg, baka ut runda plättar av dessa med en diameter på ca 10 cm.
Fyll med taco köttfärs eller ost och skinka. Vik över smördegen på mitten och nagga kansterna med gaffel. In i ugnen på 200 grader ca 10 minuter eller tills pirogerna är gyllenbruna. Servera med sallad och någon god dressing. Gör många - perfekt att ta med till stranden eller på picnicen:)



I helgen kör vi ett stort bröd bak, de får ni inte missa:)
Puss puss*

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Gillar mösatöver....!! ;-)

2011-06-14 @ 19:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0