Inbakad dröm av Jordgubb

Så va skulle nu bli mitt första recept att ta med i bloggen? De skulle va fräscht och sommrigt, så de blev en liten citronbakelse fylld med jordgubb.

Sockerkaka;

2 ägg
2 dl glutenfri mjölmix (jag använder finax)
1 tsk bakpulver
0,5 tsk fiberhusk
1 dl mjölk
50g smör
saften från en halv citron

Vispa ägg och socker riktigt poröst. Blanda alla torra ingridienser i en skål. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten. Koka upp mjölken och låt smöret smälta i. Häll över äggsmeten under försiktig omrörning. Pressa i saften ur en halv citron som smaksättare.

Detta är ett perfekt sockerkaksrecept, men till mina bakelser gräddade jag smeten i muffinsformar. Fyllde 3/4 av muffinsformen och gräddade 175 grader i ca 20 minuter.

Under tiden gjorde jag min

Suger paste (garneringsmaterial, receptet räcker för att täcka en stor tårta samt till dekoration)

1 msk gelantin
4 msk kallt vatten
30g cocosfett
120 ml vit sirap
850g florsocker

Koka upp vattnet och låt gelantinpulvret lösa sig i det. Blanda i sirap och cocosfett. (Cocosfettet ska smälta i blandningen). Sikta florsockret i en stor bunke och häll på gelantinblandningen. Knåda till en formbar deg och använd din fantasi. Färga gärna sugerpasten i valfri färg, ofärgad är den vit.

När muffinsen svalnat skar jag dem på mitten (vågrätt) och fyllde med en blandning av färska, svenska jordgubbar och hårtvispad grädde.
Garnering med enbart sugare paste.

Nu ska jag ta med mina bakelser till min svägerska med familj. Men jag erkänner att jag redan har smakat och de va ljuvliga!!!

Hörs snart*


Kommentarer
Postat av: Nina uggla

De här kommer bli succé! :) man kan ju använda recepten fast man inte e gluten. Me lajk! Puss på bästa Sara!

2011-06-12 @ 20:59:05
URL: http://Myshowroom.se/ninaaah
Postat av: Svägerskan

Svägerskan ger bakelsen en 5a av 5 möjliga!! Ja, de smakar lika gott som de är fina!!

2011-06-12 @ 21:49:28
Postat av: Sara

Tack va ni e söta<3

2011-06-12 @ 21:59:53
URL: http://bageriglutenfri.blogg.se/
Postat av: Lillasyster

Jag vill med smaka!!! Vilket bra initiativ detta var, för det måste ju betyda att du kommer baka en massa och att det kommer bli en massa över till mig mohaha ;)

2011-06-13 @ 11:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0