Citron och choklad cupcakes

Jag har en förkärlek till cupcake... Både att baka, dekorora och äta dem:) De roligaste med dessa söta små muffins är att variationen i smak är enorm. Min absoluta favorit är med smak av banan och choklad. Banan i glutenfria bakverk och matbröd ger det färdiga resultatet en krämighet och fluffighet som ofta är svårt att få till i bakningen av glutenfritt. Ett tips bara:)

Men idag blev de citron och vit choklad cupcakes.

Använd samma sockerkakssmet som i inlägget från Jordgubbsdrömmen. Men hacka även 100g vitchoklad och lägg i smeten. Cupcakes blir finast om de gräddas i "fasta" muffinsformar med vanliga muffinsformar i. Speciellt glutenfria smetar breder gärna ut sig annars och det fina muffinspappret syns då ej. Glutenfriasmetar ska vara lösare än en smet bakad med vanligt mjöl detta för att ej få den typiska gummi konsistensen på det färdiga resultatet.

Frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg


Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.

Vispa i Philadelphiaosten.

Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.

Spritsa frostingen på muffinsen eller sprid ut den med en sked. Dekorera med vad du har hemma... figurer av suger paste, silverkulor, blommor.... bara fantasin sätter gränser.

Jag dekorerade mina cupcakes med blommor och blad av suger paste, en silver kula på toppen och i papper med små rosa rosor. Vilket resulterade i en väldigt romantisk cup cake:)

Baka och njut*

 


 


 



Kommentarer
Postat av: fia

MMmmmm mums! Får du gärna baka när jag kommer på besök;)

2011-06-13 @ 19:20:44
URL: http://aouris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0