Mormor Lilians marängtårta



Ett recept som hela min barndom funnits på tårtkalasen och nu senast fanns på vår grillfest:)

Botten

125g smält smör
1 dl socker
3 äggulor
5 msk gräddmjölk
2 tsk bakpulver
1,5 dl glutenfrimix

Vispa smör och äggulor pösigt. Blanda i sockret och sedan de blandade torra ingridienserna lite i taget och variera med gräddmjölken. Häll i bakplåtsbeklädd långpanna och gör marängsmeten.

Maräng

3 äggvitor
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Vispa äggvitorna hårt, tills det går att hålla bunken uppochner utan at det rinner. Blanda i sockret blandat med vaniljsocker.

Häll marängen över bottnen i långpannan. Grädda mitt i ugn 160 grader i 25-30 minuter. Tills tårtan är gyllenbrun.

Frys in bottnarna för att lättare kunna dela på den samt få bort bakplåtspappret.
Skär botten på mitten och lägg den ena på ett uppläggningsfat. Fyll med grädde och valfritt bär. (Jag använde senast hallon och blåbär samt hackad choklad) Lägg på andra halvan av botten och servera.



Ångesten börjar ta över när jag tänker på att det bara är två semesterdagar kvar innan allvaret börjar igen och den här gången viiiiiiiiiiiiiiill jag INTE!!!!!!!;) Men det ska väl gå det med.....

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0