Glutanfria Langos

Ida Ekberg - det här är tillägnat dig:)
När jag fick förfrågan om glutenfri langos, hade jag inte en susning om vad detta var... Googlade och hittade en ungersk rätt, som ett friterat bröd med massa variation på fyllning. Men efter några expriment kommer här mitt recept....:)
25 g jäst
1 stor kokt potatis
3 dl vatten från potatiskoket
2 tsk salt
5 dl glutenfri mjölmix
1 ägg
Till fritering
ca 5 dl olja
Fyllning 1
Creme fraishe
skinka
ost
rödlök
Fyllning 2
Creme fraishe med pressad vitlök
tomat
rödlök
Rör ut jästen i fingervarmt vatten. Blanda i den rivna kokta potatisen, salt, ägg och mjölmixen. Konsistensen ska vara ganska kladdig. Jäs under bakduk 35-40 minuter.
Bearbeta ev in mer mjöl i degen så konsistensen blir bra att arbeta med. Gör 8 bullar av degen och forma till ovala cm tjocka plattor. Jäs igen ca 10 minuter under duk.
Värm upp ca 5 dl olja, eller 3-4 cm i en kastrull. Prova med en bit glutenfrittbröd om oljan är het nog, då fräser det om brödbiten. Lägg i en langos åt gången och fritera några minuter på varje sida, tills ytan är frasig och hård.
Fritera är väldigt svårt med glutenfritt, eftersom det inte ger någon direkt färg. Därför la jag in brödet i ugnen några minuter efter fritering och penslade brödet med mjölk.
Välj sedan ut valfri fyllning efter tycke och smak och njut av dessa glutenfria langos:)
Min reaktion som nybörjare på langos, var att det faktiskt var jätte, jätte gott*
Tack Ida för du gjorde mig uppmärksam på denna rätt och hoppas detta recept hjälper dig*
Kram på er*

Kommentarer
Postat av: Ida.

Tack tack tack!! Ska prova redan i kväll efter ditt recept. Sen ska jag testa utan potatisen (blir kanske svårt utan alla stärkelser) men jag tänker testa iaf. @-}--

2011-08-04 @ 12:33:52
Postat av: Sara

Hoppas det blev bra!!!:) Å tack för att du lärde mig vad langos va!!!:)

2011-08-09 @ 16:53:27
URL: http://bageriglutenfri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0