Världens godaste glutenfriapizza*

Efter att ha firat sista veckan semester i sjuksängen.... Bakade jag pizza som tröst... Denna pizza måste ni pröva. även min ickeintoleranta sambo tycker den är kanon god!!!



Till 1 långpanna eller 2 runda pizzor behövs;

25g jäst
2 dl vatten
1 msk fiberhusk
0,5 dl olja
0,5 tsk salt
3,5-4 dl glutenfrimix (jag använde lailas blåa denna gång)

Smula jästen i en bunke och värm vattnet fingervarmt. Häll vattnet över jästen och rör tills den löst sig.
Blanda i fiberhusken och låt svälla ca 10 minuter. Ska bli en gele liknande massa.
Tillsätt olja, salt och den mesta av mixen. Arbeta degen väl i maskin eller för hand. Låt den sedan jäsa övertäckt ca 30 minuter. Knåda in resterande mjölmängd och kavla ut degen i valfri storlek.
Personligen gillar jag riktigt tunna och krispiga pizzabottnar. Kavla mellan plastfolie om du tycker att bottnen fastnar:)
Nagga pizzan med en gaffel och fyll med valfri fyllning.

TIPS! Pasta såser med tomat och gärna med en örtblandning blir kanon god som tomatsås på pizzan! Jag fyllde min pizza med tomatsås, skinka, champinjoner och ost. Och hade färdig kebabsås och bearnaisesås som  tillbehör, tillsammans med vitkålssalad:)

Smaklig spis*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0