Glutenfri rulltårta med prickar

Följer massa roliga bak trådar på Facebook och något som återkommer just nu är rulltårta med figurer... Jag gjorde min prickig, försökte senare mig på hjärtan men det blev inte alls lika bra... 

Använd dig av ditt favorit rulltårte recept eller använd mitt... (Utan mönster görs receptet 1/4 mindre, alltså på 3 ägg, vilket är orginalreceptet)

4 ägg
2 dl Socker
1,33 dl potatismjöl
1,33 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker 
Hushållsfärg

Vispa ägg och socker riktigt poröst, jag använder min visp ställning, då behöver jag inte stå och hålla vispen under tiden för här ska det vispad till sockret löst sig.
Blanda de torra ingredienserna och vänd sedan i smeten.

Ta ca 1 dl av smeten i en ny skål, färga i valfri färg och blanda i 2 tsk extra potatismjöl. Använd en chokladpenna, en sprits eller annat verktyg och måla valfritt mönster på bakplåtspapper. Grädda 1 minut i 250 grader, häll över resterande smet och grädda klart, 5 minuter. Stjälp upp på bakplåtspapper medan kakan är varm, dra bort pappret och voilà, rulltårta med mönster...:) nu måste rulltårtan vändas ännu en gång för att mönstret ska hamna på utsidan, fyll tårtan och rulla ihop. Ex på fyllning; sylt, bär, glasscreme (vaniljkräm blandat med grädda) eller smörkräm, min favorit!

Chokladsmörkräm

150 g smör
1dl florsocker
2-3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor

Rör mjöl och socker, alt vispa med elvisp, rör i resterande ingredienser och vispa bort alla eventuella klumpar. Smörkrämen är redo att användas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0