Himelsk Pavlova

Som tårta på vårt fina kalas ville jag prova något nytt och det blev denna pavlova, bakad på maizena. Vet att jag sagt det förr, men detta recept MÅSTE ni prova!!!!!:)



Maräng
4 äggvitor
0,5 krm salt
2,5 dl socker
1 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

Fyllning
3 dl grädde
1,5 dl lemon curd
Bär

Sätt ugnen på 225 grader.
Vispa äggvitor och salt till hårt skum, ska gå att hälla bunken uppochner utan att smeten rinner ut:) Häll i socker under fortsatt vispning och vispa till en hård smet. Vispa i resterande ingridienser.
Häll smeten i form med avtagbar kant, om du vill ha raka kanter. Häll smeten direkt på bakplåtspapper om du vill ha ojämna kanter. Gör en fördjupning i mitten till fyllningen med en slickepott.
Sänk ugnen precis innan du ställer in marängen till 125 grader. Grädda mitt i ugnen 1,5 timme och låt sedan kallna i ugnen tills ugnen är kall. Ca 3-4 timmar. Jag gjorde min Pavlova på kvällen och lät den stå till morgonen.



Vispa grädden till fyllningen och blanda med lemoncurden. Häll detta i hålet på tårtan. Dekorera med bär. Funkar alldeles utmärkt med frukt oxå. Kiwi, vindruvor ja, vad som nu kan tänkas finnas i din kyl:)



Lova mig nu att baka denna tårta!!!!! Och njut av bilden på världens bästa Ella som oxå smaskade i sig en och annan marängbit*


Kommentarer
Postat av: Ida Raymondson

Hej Sara!

Bakar nu denna goding... ett test för att sedan baka den i morgonkväll igen, då ska den vara tårta till diverse allergiker på ett bröllop på lördag!

Tack för alla fina recept min fina kusse!!



Puss Ida

2011-09-22 @ 16:14:38
Postat av: Bageriglutenfri*

Å, blev den bra?:)) Detta är verkligen min favorit tårta!!!:))

Vi måste träffas snart Ida, det var ju jätte längesen!!:))



Puss**

2011-09-25 @ 11:12:43
URL: http://bageriglutenfri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0