Glutenfria gifflar

Efter väldigt stora nätverksfel och några dygn i sjuksängen ska ni nu få recepten jag lovat er! Å jag är överlycklig för att internet fungerar igen, däremot e jag så himla less på å va sjuk men det går nog över tills jag gifter mig, eller hur e de man säger.....



ca 18 gifflar

25g jäst
2,5 dl mjölk
0,5-1 msk fiberhusk
2 msk socker
1 krm salt
75g smör
ca 7 dl glutenfrimix

Fyllning

150g mandelmassa
2,5 msk smör

Pensling
1 ägg

Garnering
mandelspån

Smula jästen i en bunke. Häll över den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt fiberhusk och låt svälla, ca 10 minuter.

Tillsätt socker, salt, matfett i små klickar och det mesta av mjölmixen. Arbeta degen väl. Gör fyllningen innan utbakningen börjar, då detta bröd ej ska jäsas i bunken.

Riv mandelmassan och rör smidig med matfettet.

Knåda degen väl på mjölmixbeklädd arbetsyta. Dela degen i tre delar och forma varje del till en rund bulle. Kavla ut bullen till en rund platta med diameter på ca 24 cm.
Skär ut 6 trekanter av varje platta och klicka en klick fyllning på varje trekant. Lägg fyllningeni den breda änden av trekanten. Rulla från den breda änden mot den smala och lägg atta gifflar på bakpappersbekläddplåt, med snibbarna neråt.

Låt jäsa under bakduk ca 2 timmar.



Pensla med uppvispad ägg och strö över mandelspån.
Grädda mitt i ugn 250 grader i ca 8-10 minuter. Låt brödet svalna under bakduk.



Baka och njut för bullar med mandelmassafyllning måste
ge ifrån sig den bästa lukten som finns under gräddning*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0